Zeg eens eerlijk, heb je dit weleens gedacht? Je leest en hoort niets anders meer dan dat je online zichtbaar moet zijn en jouw verhaal moet vertellen. Dan slaat de twijfel toe. Wie zit er nou op mijn verhaal te wachten? Het antwoord zal je verrassen…
Jouw verhaal is waardevol voor jouw publiek
Iedere ondernemer heeft een verhaal. Er is een moment geweest waarop jij hebt besloten om te starten met jouw bedrijf. En aan dat moment is een historie voorafgegaan. Die historie kan bestaan uit een briljante ingeving, een reeks inzichten of de behoefte om jouw kennis met de wereld te delen. Wat het ook is, er zit een verhaal in. En dat verhaal is waardevol voor jouw publiek.
Deel de pijn en verbind met je klant
Op het moment dat een klant ergens hulp bij nodig heeft, zit er een bepaalde pijn. Denk aan een Millennial die niet goed weet wat ze wil met haar loopbaan. Of een gedreven ondernemer die zelf niet goed is met woorden. Of een enthousiaste webshop eigenaar die geen idee heeft wat ze met de boekhouding aanmoet. Ze zoeken stuk voor stuk hulp om de pijn te verlichten. Door te vertellen dat jij die pijn herkent vanuit jouw eigen ervaringen en dat jij er daarom bent om ze te helpen, kun je verbinding maken.
Je hoeft niet alle vuile was buiten te hangen
Tussen het (h)erkennen van de pijn en het buiten hangen van al je vuile was zit een groot verschil. Je hoeft niet te klagen en te zeuren, maar je kunt wel zeggen: ‘Hé, ik heb zelf als vijfentwintigjarige geworsteld met de vraag wat wil ik nou echt en door mijn eigen ervaringen en opleidingen kan ik jou nu ook helpen naar jouw droombaan!’ In je uitingen op social media kun je vervolgens stukjes van jouw verhaal delen als losse onderwerpen. Waar liep je tegenaan en hoe loste je dat op? Welke situaties zijn herkenbaar voor anderen en hoe kun jij ze hiermee helpen? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Wees oprecht
Het is heel belangrijk om oprecht te zijn als het gaat om jouw verhaal. Mensen prikken snel door gebakken lucht heen, dus bespaar jezelf de moeite om je mooier voor te doen dan je bent. Jouw verhaal heeft geen poespas nodig, het is al sterk van zichzelf. Je moet er alleen de juiste woorden aan geven om het zijn werk te laten doen.
Mag ik jouw verhaal vertellen?
Denk je nou bij jezelf: Nou, Breg, ik ben klaar om mijn verhaal te vertellen, maar HOE DAN? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. We gaan samen aan de slag om de juiste woorden te geven aan jouw boodschap, zodat jij daarmee jouw publiek kunt inspireren en helpen. Bel je me?
Eén reactie