Jouw business is jouw eigen creatie. Je hebt met veel passie en enthousiasme gewerkt aan het opzetten van jouw bedrijf. Om online zichtbaar te zijn, wil je een te gekke website die perfect past bij jou en jouw bedrijf. Er is alleen een probleempje: je kunt zelf niet goed schrijven. Je besluit om een tekstschrijver in de arm te nemen en je gaat op zoek. In Nederland zijn duizenden tekstschrijvers, die allemaal met liefde hun pen in de inkt dopen om jouw woorden te vangen en op te schrijven. Maar hoe vind jij nou die ene tekstschrijver die bij jou past?
Ga op je gevoel af
Voor de ene ondernemer is geld een belangrijke factor, voor de andere is de kwaliteit het allerbelangrijkste en geeft dat de doorslag in een keuze. Voor allebei is wat te zeggen en deze keuze is altijd persoonlijk. Wat voor mij belangrijk is, zowel als tekstschrijver als vanuit mijn rol als ondernemer, is dat het goed voelt om met iemand samen te werken. Als de eerste kennismaking al heel stroef verloopt en je elkaar niet echt lijkt te begrijpen, is het een hele uitdaging om samen mooie teksten te creëren. Ik vertrouw dus altijd op mijn gevoel als een potentiële klant zich bij me meldt. Ik merk dit ook aan de opdrachtgevers waar ik mee werk. Ze voelen zich tot mijn werk aangetrokken, omdat dit bij hen past. Ze kunnen zich vinden in mijn schrijfstijl en manier van werken.
Wat vind je belangrijk?
Ik sprak al even over geld en kwaliteit. Onthoud dat je een goede tekst niet zomaar even schrijft. Als jij kwaliteit wilt, hangt daar ook een prijskaartje aan, zo simpel is het. De vraag is wat jij belangrijk vindt en of jij de investering wilt doen. Als jouw website is voorzien van goede teksten, vergroot dit jouw online vindbaarheid, waardoor meer potentiële klanten je zullen vinden. Ik hoor ondernemers wel eens zeggen: ‘Ik heb mijn website eigenlijk niet nodig, dus ik wil er niet in investeren en hij hoeft ook niet goed te zijn.’ Ik denk dan juist: als jouw website niet aantrekkelijk is en de teksten niet lekker leesbaar zijn, klikt een potentiële klant zeker weg. Is jouw website tip top in orde en spreek je jouw doelgroep aan, dan win je er juist klanten mee. It’s up to you!
Wat voor tekstschrijvers zijn er allemaal?
Tekstschrijvers zijn er in alle soorten en maten. Je hebt de ‘ouwe rotten’ in het vak die al twintig jaar teksten schrijven en er zijn bloggers die naast hun blog een tekstbureau starten. (Ik ken er toevallig eentje! 😂) Ze hebben allemaal een passie voor het geschreven woord en helpen anderen graag om woorden te geven aan hun product of dienst. Het verschil zit hem meestal in de diensten die ze aanbieden. Zo heb je tekstschrijvers die gespecialiseerd zijn in SEO teksten, oftewel: zij weten hoe je moet schrijven om hoog te scoren in Google. Je hebt tekstschrijvers die in een specifieke niche zitten, zoals tekstschrijvers voor technische teksten, tekstschrijvers voor beauty-content of tekstschrijvers voor, ik noem maar eens een zijstraat, beleidsstukken. Zo kan ik nog wel even doorgaan, je snapt me wel!
Oké! Ik weet wat ik wil, waar vind ik die perfecte tekstschrijver?
Als jij voor jezelf helder hebt wat voor tekstschrijver je zoekt, kun je deze gaan vinden door gericht te googelen. Of je plaatst een oproepje op social media, waarin je aangeeft wat je zoekt. Hiervoor geldt: hoe specifieker, hoe groter de kans op een match. Vraag eens rond in je eigen netwerk of iemand een goede tekstschrijver kan aanbevelen, dan weet je meteen hoe iemand werkt en of dit bij jou past.
Gevonden? Aan de slag!
Heb je een tekstschrijver gevonden? Tof! Tijd om een offerte aan te vragen en dan kun je aan de slag! Zorg dat je vooraf goed bespreekt hoe hij of zij werkt. Dit houdt de samenwerking lekker soepel en zorgt ervoor dat jullie het allermooiste resultaat kunnen bereiken. Het recept voor een smakelijke tekst is elke keer weer uniek!
Denk jij nou: ‘Hé, wat schrijft die Breg toch lekker!’ en wil je eens kennismaken? Stuur me dan een mailtje, appje, postduif of bel me even. Dan drinken we online of offline een bakkie en wie weet tover ik dan binnenkort ook jouw teksten op het (digitale) papier!