Als ondernemer communiceer je met jouw klanten. Of je dit nou doet in persoonlijk contact, via e-mail of via social media: je wilt er altijd iets mee bereiken. Ten eerste wil je natuurlijk dat jouw klant komt, blijft en tevreden is, zodat jij omzet draait. Maar er is nog een tweede reden waarom je communiceert: welk gevoel wil jij jouw klant geven?
Klopt het gevoel dat je geeft met wat je wilt geven?
Als ondernemer in de lifestylebranche ben je er voornamelijk om het leven van jouw klant leuker te maken. Als hôtelier leg je jouw gasten in de watten, als eigenaresse van een beautysalon zorg je dat jouw klant stralend de deur uit gaat en als coach draag je bij aan de mentale gezondheid van jouw klant. Allemaal verschillende beroepen, maar met hetzelfde doel: je wilt het leven mooier en beter maken voor de ander. Dan moet het gevoel dat je overbrengt in jouw communicatie daar wel mee matchen.
Hoe zorg je dat je de juiste snaar raakt?
Als je een beautysalon hebt, wil je niet heel droog, commercieel en zakelijk communiceren. Want dat matcht niet met het luxe gevoel van een schoonheidsbehandeling. Je let er dan dus op dat je de taal van jouw ideale klant spreekt. Voor de ene salon is dat wat formeler, met ‘u’ en wat strakkere zinnen. Voor een salon met een jonge clientèle gebruik je ‘jij’ en vlotter taalgebruik.
Als coach wil je jouw potentiële klant het gevoel geven dat jij zijn of haar probleem oplost. Dat jij begrijpt waar diegene mee worstelt en dat jij er bent om te helpen. Door op dezelfde lijn te communiceren, trek je de aandacht van jouw ideale klant.
Waarom zijn goede teksten zo belangrijk?
Een goede tekst komt professioneel over. Je laat zien dat je erover hebt nagedacht en dat je een duidelijke boodschap te vertellen hebt. Als jouw tekst barst van de spelfouten, omdat je zelf niet goed kunt schrijven, heeft dat niet het gewenste resultaat. Draai het ook maar eens om. Als jouw favoriete winkel of leverancier een rommelige website heeft, schreeuwerige mails stuurt of communiceert vol spelfouten, zul jij je minder verbonden voelen. Dat geldt precies ook voor jouw klant.
Hoe pak ik de communicatie goed aan?
Het ligt natuurlijk in de lijn der verwachtingen dat ik nu zeg: ‘Door een afspraak met mij te plannen!’, en dat ga ik zo ook doen. Maar wat eerst belangrijk is, is dat jij weet wat je precies wilt uitstralen. Doe eens een onderzoekje naar concullega’s en bedrijven die jouw aanspreken. Wat vind je goed aan hun communicatie en wat niet? Welke onderdelen passen bij jou? Je hoeft niets te kopiëren, maar je kunt op deze manier wel ontdekken wat jou aanspreekt en waar jij iets mee kunt.
En ook: wat vind je zelf belangrijk in de manier waarop je met jouw klanten communiceert? Kun je daar nog in verbeteren? Wat wil je als merk uitstralen en hoe ga je dat doen. Wil je het in één keer goed aanpakken? Check dan dit adviestraject eens.
Tot slot: kies de tekstschrijver die bij je past
Als je dit allemaal helder hebt, kun je kijken naar een tekstschrijver die bij je past. Juist omdat het zo belangrijk is om het goede gevoel over te brengen en om echt rake teksten te creëren, is een klik heel belangrijk. Mocht je deze blog nou lezen en denken ‘Hé, wat is die Breg leuk, daar wil ik wel mee samenwerken!’, dan kun je me hier een berichtje sturen. Denk je nou: ‘Dit is niks voor mij!’ zorg dan wel dat je me volgt op Facebook en Instagram, waar ik vaker dit soort handige blogs en tips deel. Wie weet heb je er wat aan! 😉