Wat als je social media niet leuk vindt als ondernemer?

Wat als je social media niet leuk vindt als ondernemer bregjeboer.nl tekstschrijver limburg

Als je alle goeroes moet geloven, is social media dé manier om zichtbaar te zijn als ondernemer. Een deel van mij is het daarmee eens, een deel ook niet. Wat doe je als je social media niet leuk vindt als ondernemer?

Er is meer dan social media

Ik snap heel goed dat het frustrerend voor je is. Je voelt je niet comfortabel bij social media. Als je dan al die andere ondernemers ziet, die de hele dag online zijn en dat ogenschijnlijk zorgeloos en met gemak doen, vraag je jezelf af: moet ik dan toch maar zichtbaar zijn? Wat nou als ik je vertel dat er meer is dan social media? Dat er verschillende mogelijkheden zijn om zichtbaar te zijn als ondernemer, zonder uren door te brengen op Instagram of Facebook? Dat geeft lucht, hè?

Bepaal welk kanaal bij jou past

Ga voor jezelf na wat het beste bij je past. Ik zet hieronder een aantal kanalen op een rijtje, die je kunt inzetten om zichtbaar te zijn als ondernemer.

  • Je eigen website: zorg voor zoekmachinevriendelijke teksten, dan doen de zoekmachines de rest voor je.
  • Blogs: onderdeel van je website, maar een aparte vermelding waard. Dé manier om jouw kennis te delen én te scoren in zoekmachines.
  • Pinterest: dé visuele zoekmachine en geweldig om in te zetten voor webshops, maar ook als ondernemer.
  • Mails: stuur mails naar je klanten, waarin je waarde deelt.
  • Podcasts: liever spreken? Vertel je verhaal in een podcast!

Ik ga hieronder dieper in op ieder kanaal, met praktische tips.

Je eigen website inzetten voor online zichtbaarheid

Je website bestaat meestal uit een homepage, een over mij-pagina en één of meerdere pagina’s met je aanbod. Die kun je voorzien van de juiste seo-technieken en zoekmachinevriendelijke teksten. Daarnaast kun je gebruikmaken van landing pages. Dit zijn pagina’s die niet direct zichtbaar zijn op je website, maar die wél vindbaar zijn vanuit zoekmachines. Deze pagina over teksten voor beautysalons is daar een voorbeeld van. Ik word regelmatig benaderd door ondernemers die me via die pagina hebben gevonden op Google.

Bloggen voor online zichtbaarheid

Eén van mijn klanten wordt heel blij van bloggen, maar vindt ze social media minder leuk. Samen hebben we gekeken wat voor haar werkt. De oplossing: ze gaat lekker bloggen en ik help vervolgens om daar socialmedia-berichten van te maken, zodat haar blogs ook buiten haar website kan delen op een manier die bij haar past.  Bloggen is bovendien heel waardevol voor je vindbaarheid in zoekmachines, dus 2 vliegen in één klap.

Pinterest: de visuele zoekmachine

Stel, je hebt een webshop of je deelt graag praktische, waardevolle tips. Dan is Pinterest dé manier om bezoekers naar je website te trekken. Ga maar eens na waarvoor je zelf zoekt op Pinterest. Vaak zijn dit concrete oplossingen voor een probleem of vraag. Nog een voordeel van Pinterest ten opzichte van social media: je pin blijft lang zichtbaar. Een socialmedia-bericht verdwijnt meestal binnen enkele dagen. Wil je meer weten over Pinterest? Kijk dan eens op de website van Pinexpert.

Mails naar je klanten versturen

Vind je schrijven wel leuk, maar is online publiceren een ander verhaal? Of heb je liever directe interactie met je klanten? Dan zijn mails een fijne oplossing! Je kunt e-mailadressen verzamelen door een gratis download op je website te zetten. Dat noemt men ook wel een weggever. Denk aan een handige checklist, een e-book of een stappenplan. Via een e-mailmarketingprogramma kun je dan vervolgens mails versturen, die je dankzij allerlei handige trucs personaliseert. Ik gebruik hiervoor zelf Active Campaign *, waar ik heel tevreden over ben. *affiliatelinkje, ik krijg een kleine vergoeding als jij een abonnement afsluit.

Podcasts opnemen

Ligt schrijven je niet zo, maar kun je uren kletsen over de oplossingen die jij voor je klanten hebt? Denk dan eens aan een podcast. Je spreekt je verhaal in en publiceert het. Dat is de simpele versie. Je kunt een mooie intro maken, er een muziekje achter zetten en je podcast publiceren op bijvoorbeeld Spotify of Soundclouw. Hier vind je mijn podcast. Hier vind je handige tips om een podcast te starten.

Kies voor wat bij jou past en sprankel!

welk kanaal je ook kiest, als het bij je past zul je er de vruchten van plukken. Wist je dat ik je met de Sprankelende Contentmachine kan helpen om zelfverzekerd zichtbaar te zijn? Ook als je kiest voor één van bovenstaande kanalen. Ik help je aan de bijbehorende sprankelende teksten, de planning en zorg voor structuur. Klinkt dit je als muziek in de oren? Stuur me dan een berichtje!

 

Eén reactie

  1. Interessant artikel met handige alternatieven! Ik maak zelf met name gebruik van content plaatsen op mijn eigen website. Ook verstuur mails naar klanten die hun e-mail achterlaten op de website.

    Met vriendelijke groet,

    Carla

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel deze blog

Meer van de blog

Het was doodstil - bregjeboer.nl

Het was doodstil…

Doodstil was het. Nog geen kuchje of zuchtje. In die stilte gebeurde ontzettend veel, dat voelde ik. Ik voelde ook m’n hoofd af en toe

Schrijf je in voor Sprankelend Schrijfnieuws!

Meld je aan en ontvang regelmatig inspirerende mails vol sprankelende schrijftips, ideeën en verhalen!

Marketing door
×

Hi!

Heb je een vraag of opmerking? Klik op mijn foto om een berichtje via Whatsapp te sturen.

× Kan ik je helpen?