Tijdens vakanties of bezoek aan onbekende steden is Tripadvisor mijn beste vriend om nieuwe restaurants te ontdekken. Onderdeel van de voorpret en de zoektocht is het bekijken van de website van een restaurant. Ik wil graag weten wat voor gerechten er op het menu staan, hoe de uitstraling is en wat ik kan verwachten. Helaas zijn de websites van horecaondernemers vaak niet de mooiste of duidelijkste en dat is zonde! Jouw website is het online visitekaartje van de zaak, dus ik vertel je graag waarom je als horecaondernemer een goede website moet hebben!
Waarom je als horecaondernemer een goede website moet hebben
Zoals gezegd: jouw website is jouw online visitekaartje. Je kunt er jouw menukaart op zetten, maar ook informatie over de zaak. Denk aan bereikbaarheid, openingstijden en bijzonderheden. Vooral die menukaart is populair. Mensen willen vaak vooraf wat ze kunnen verwachten, voor ze ergens reserveren. Denk maar aan de terrassen in toeristische plaatsen waar de menukaarten buiten staan. Hoeveel mensen zie je dan niet van de ene kaart naar de andere schuifelen voor ze besluiten om ergens plaats te nemen?
Gebruik jouw website als promotiemiddel
Naast de praktische informatie kun je jouw website voor nog veel meer gebruiken. Zo kun je er blogs op plaatsen, waarin je jouw gasten een kijkje in de keuken geeft. Gastrobar De Twee Heeren in Maastricht doet dit al een tijdje en de blogs worden goed ontvangen. Vaste gasten en nieuwe gasten zijn geïnteresseerd in het verhaal achter een zaak en door het schrijven van blogs kun je die nieuwsgierigheid voeden. Grote kans dat je daarna ook de nieuwsgierige mensen kunt voeden, omdat ze jouw website watertandend verlaten!
Zorg voor een actuele website
Let er goed op dat jouw website actueel is. Plaats je er regelmatig evenementen op? Zorg dan dat de agenda up to date is, zodat een bezoeker in 2019 niet nog een evenement uit 2017 op de agenda ziet staan. Let erop dat de openingstijden, contactinformatie én menukaart kloppen.
Het oog wil ook wat…
Zorg ook voor scherpe en aantrekkelijke foto’s. Het oog wil ook wat en wanneer jij foto’s van smakelijke gerechten op jouw website zet, is de gast alweer een stap dichterbij de deur. Natuurlijk plaats je teksten die uitnodigend en foutloos zijn. Voor dat laatste adviseer ik je om een professional in te huren, die ook kijkt naar de vindbaarheid in Google en het totaalplaatje van de website. Dit is de investering meer dan waard, omdat je zult merken dat het meer gasten aantrekt. Hoe duidelijker en smakelijker jouw website is, hoe groter het bereik en dus het aantal gasten dat er na de zoektocht op Tripadvisor of Google voor kiest om bij jou te komen eten of drinken. Een mooi voorbeeld is de vernieuwde website van Landgoed Dutch Biz in Amersfoort, waarvoor ik in 2019 de teksten schreef.
Wil je weten of jouw website een opfrisbeurt kan gebruiken en daarvoor een advies op maat ontvangen? Vraag dan een gratis inspiratiegesprek aan ik help je graag!