U-vorm of je-vorm, wat gebruik je in je teksten?

u-vorm of je-vorm in je teksten bregjeboer.nl tekstschrijver limburg

Als ondernemer heb je teksten nodig. Of het nu voor social media, je website, een flyer of een advertentie in het lokale krantje is: woorden helpen je om te vertellen wat je doet en welke problemen je oplost. Hoe je die boodschap brengt is heel belangrijk. Laten we eens kijken naar de aanspreekvorm: u-vorm of je-vorm?

“Je spreekt je klanten toch niet met JE aan?”

Youp van ’t Hek wond zich er in de jaren ’90 behoorlijk over op: Ikea sprak haar klanten aan met je en jij. Terwijl de spetters van verontwaardiging uit zijn mond vlogen, maakte hij korte metten met de Zweedse meubelvrinden. Bekijk hier het filmpje.

Hoe anders is het anno 2021. Tegenwoordig verdwijnt de u-vorm steeds meer naar de achtergrond. Want wat blijkt, met de je-vorm kun je ook prima zakelijke, professionele teksten maken. Sterker nog, ze zijn vaak een stuk lekkerder leesbaar en meer toegankelijk dan wanneer je de u-vorm gebruikt. Vind ik tenminste.

Waar baseer je de keuze voor u of jij op?

De meeste klanten waarmee ik werk kiezen bij het (her)schrijven van hun teksten voor de je-vorm, waar ik altijd blij van word. Een enkele keer willen ze toch de u-vorm. Dan is de uitdaging voor mij om de teksten toch lekker leesbaar te maken. Laten we eens kijken waarop je de keuze voor u of je kunt baseren.

Bestaat jouw doelgroep uit tieners of twintigers, dan spreek je ze niet aan met u. Richt je je op 70-plussers, dan is de kans groot dat je juist wel u gebruikt. Kortom: het hangt van je doelgroep en ideale klant af, welke aanspreekvorm je gebruikt. Degene die het leest moet zich aangesproken voelen. Als iemand mij met u aanspreekt, is mijn eerste reactie meestal: “Zeg maar je hoor!” Ik voel mezelf gewoon geen u, waarschijnlijk voelt dat op mijn 60e nog steeds niet zo.

Mijn eigen doelgroep is niet zozeer leeftijdsgebonden, maar ik heb wel een informele werkwijze. Daarom schrijf ik al mijn teksten in de je-vorm. Dat is een bewuste keuze. Ik vind ook dat de u-vorm enige afstand schept, terwijl ik me graag wil verbinden met mijn doelgroep en klanten.

Zakelijke teksten kunnen ook informeel zijn

Veel (startende) ondernemers denken dat hun zakelijke teksten ook heel formeel moeten zijn. Dan gaan ze in de u-vorm schrijven en schrijven met allerlei moeilijke woorden wat ze doen. Als je ze dan in het echt spreekt, sprankelen hun ogen en klinken ze heel anders. Newsflash: zakelijke teksten kunnen ook prima een informele toon hebben.

Vertel je verhaal zoals je bent, niet zoals het hoort

Je wilt je (toekomstige) klant vertellen wat je voor hem kunt betekenen, welke problemen je oplost en hoe je dat doet. Daarin slaag je het beste als je dat verhaal vertelt in je eigen woorden. Zoals je het ook zou doen als je samen aan tafel zit met een kop koffie. Op die manier komt het uit je tenen en voelt de ander de connectie. Als jij jezelf in een bepaalde rol duwt en communiceert zoals je denkt dat het hoort, loop je het risico dat de ander jouw waarde niet ziet en niet voelt wat je écht voor hem kunt betekenen. Zonde!

Het verschil tussen u en je: een voorbeeld

Ik laat je het verschil zien aan de hand van een voorbeeld. Stel, je hebt een beautysalon en je richt je op jonge vrouwen, tussen de 20 en 30, die je graag wilt helpen om hun huid goed te verzorgen.

U-vorm:

Bij mij in de salon help ik u om uw huid te verzorgen. U krijgt daarvoor een behandelplan op maat en u gaat samen met mij werken aan een huidroutine die bij u past. U krijgt producten mee die geschikt zijn voor uw huid als 20-30-jarige. 

..zzzzz…. booooooring!

Je-vorm met dezelfde tekst:

Bij mij in de salon help ik je om jouw huid te verzorgen. Je krijgt daarvoor een behandelplan op maat en je gaat samen met mij werken aan een huidroutine die bij je past. Je krijgt producten mee die geschikt zijn voor jouw huid als 20-30-jarige. 

Dat is al beter. En dan nu de je-vorm zoals je het ook in real life zou zeggen:

Hé mooie, stralende vrouw! Wist je dat het natuurlijke huidverouderingsproces al start vanaf je 35e? Daarom is het slim om nu al een goede huidroutine te creëren. Door de juiste behandeling blijft je huid lang mooi en stralend. Met een behandelplan op maat en op jouw huid afgestemde producten zie je er nog jaren uit als twintiger!

Je ziet dat een sprankelende tekst meer is dan alleen die u-vorm of je-vorm. Het gaat erom dat je er echt jouw eigen stem aan toevoegt, die jouw ideale klant aanspreek.

U-vorm of je-vorm: wat kies je?

Als jij goed helder hebt wie je ideale klant is en voor welke doelgroep je schrijft, dan weet je of de u-vorm of de je-vorm het beste past. Kom je er zelf niet uit? Ik denk graag met je mee tijdens een 1-op-1-sessie. We gaan dan aan de slag met jouw ideale klant, het doel van je teksten en de manier waarop je jouw boodschap kunt vertellen. Zo kun je vol vertrouwen de wereld veroveren met jouw bedrijf! Meer info? Stuur me een berichtje!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel deze blog

Meer van de blog

Schrijf je in voor Sprankelend Schrijfnieuws!

Meld je aan en ontvang regelmatig inspirerende mails vol sprankelende schrijftips, ideeën en verhalen!

Marketing door
×

Hi!

Heb je een vraag of opmerking? Klik op mijn foto om een berichtje via Whatsapp te sturen.

× Kan ik je helpen?