Bloggen is hot. Zakelijk bloggen is misschien nog wel hotter. Steeds meer ondernemers zien de waarde van zakelijk bloggen in en dat vind ik te gek! Door het delen van jouw verhaal laat je aan jouw klanten zien wat je doet en waarom ze juist voor jou moeten kiezen. Je bouwt een band met ze op en neemt ze mee in jouw bedrijf. Maar hoe zit het als je zelf helemaal niet goed kunt schrijven? Moet je het dan toch doen?
Kun je niet goed schrijven? Doe het dan ook niet!
Mijn antwoord op deze vraag is NEE. Schrijven is een vak en een goede tekst schrijf je niet ‘even’. Spelling en grammatica vormen een essentieel onderdeel van een goede tekst. Als jouw tekst vol spelfouten, lange zinnen en passief taalgebruik staat, leest dat niet lekker weg. Sterker nog, het komt onprofessioneel en rommelig over. En dat is het laatste wat jij als ondernemer wilt. Jij wilt jouw klanten laten zien waar je goed in bent. Je wilt ze laten zien dat je aandacht hebt voor jouw product of dienst.
Vertellen wat je doet is niet hetzelfde als schrijven
Stel, jij bent een gedreven coach en jij helpt jouw klanten om complexe problemen op te lossen. Je kunt hier uren over praten en dat doe je dan ook graag. Je las ergens dat zakelijk bloggen waardevol is voor jouw bedrijf, dus je kruipt achter jouw laptop. Je kijkt vertwijfeld naar de knipperende cursor. Waar begin je? Hoe zat het ook alweer met korte, krachtige zinnen, als je zoveel te vertellen hebt? Je komt niet verder dan wat droge zinnen, die je steeds weer verwijdert. Na een tijdje word je er moedeloos van en besluit om het op te geven.
Doe waar jij goed in bent en besteed de rest uit
Niemand is een alleskunner, iedereen heeft zijn of haar sterke en minder sterke kanten. Zo ben ik zelf helemaal niet goed in vloggen en dan vooral niet in het monteren van video’s. Ik zorg daarom dat ik mijn vingers er niet aan brand, door toch halfslachtige creaties te publiceren. Waar ik wél ijzersterk in ben, is schrijven. Ik schrijf vanuit een natuurlijk talent en een natuurlijk gevoel voor taal. Ik voel het tijdens het typen als ik een fout maak.
Als ik schrijf ‘ik wordt’ in plaats van ‘ik word’, gaan vanzelf alle alarmbellen rinkelen. Natuurlijk glipt er ook weleens een foutje tussendoor, maar dat is een zeldzaamheid. Naast mijn natuurlijke radar heb ik een geheim wapen: mijn ‘wil je dit even lezen?’ team. Zij checken mijn blogs en geven daar eerlijke feedback op. Zowel inhoudelijk als qua stijl en taalgebruik. Zo weet ik zeker dat ik een sprankelende tekst de wereld in slinger, die jou als (potentiële) klant laat zien wat ik in huis heb.
Zo werkt het
Dit is waar ik jou bij kan helpen. Willemieke en Matty gingen je al voor. Voor hen schrijf ik teksten, die precies verwoorden wat zij doen en waarom je juist bij hen moet zijn. Ik vraag ze het hemd van het lijf en dan begint het leukste: het verhaal vormgeven. Soms maakt een klant zelf een opzet, die ik dan corrigeer. Een frisse blik op je tekst kan tenslotte nooit kwaad!
Wil jij graag schrijven voor en over jouw bedrijf? Stuur me een berichtje, zodat we samen een oplossing op maat kunnen maken.
4 reacties