“Hé Breg, voor wie ga je eigenlijk schrijven?”
“Voor iedereen die teksten nodig heeft.”
30 juni 2018. Ik was op zijn zachtst gezegd nogal hyper, want de volgende dag zou het officieel zijn: de start van mijn bedrijf. Ik was die dag met een groep Instagrammers op pad in het mooie Zuid-Limburg, toen een van hen me deze vraag stelde. Mijn antwoord floepte eruit voor ik er erg in had. De ander keek me aan en zei: “Daar zou ik nog maar eens over gaan nadenken, want schrijven voor iedereen kan niet.”
Niet iedereen is je klant (en dat is oké!)
Ze legde me uit dat je onmogelijk iedereen als klant kunt of moet willen hebben. Wist ik bijvoorbeeld alles van elektrotechniek? Of werd ik blij van honderden product-teksten, om nog maar iets te noemen? Nee dus. Ik voelde me behoorlijk stom op dat moment. Had ik hier nu echt niet over nagedacht?
Bepaal waar jij van gaat sprankelen
Ik had mijn doelgroep voor ik me inschreef bij de KVK al wel enigszins afgebakend. Ik richtte me op horeca, hospitality en lifestyle, daarbinnen kon ik nog alle kanten op. In de jaren die daarop volgden werd steeds duidelijker wat ik wel en niet wil en vooral: waar ik van ga sprankelen. Inmiddels is mijn missie en bijbehorende doelgroep kraakhelder:
Ik schrijf sprankelende teksten voor ondernemers met een positieve mindset die stralen door wat ze doen. Zij willen net als ik de wereld een beetje mooier maken met hun bedrijf. Dat doen ze door een product of dienst aan te bieden die het leven makkelijker, leuker en fijner maakt. Als je ze in een hokje stopt kun je ze lifestyle-ondernemer noemen, maar dat gaan we niet doen, want iedere ondernemer is uniek.
Wat doe je als een klant niet bij je past?
Als ik een aanvraag krijg waarvan ik intuïtief al weet dat het niet past, neem ik hem niet aan. Ook niet voor het geld. Mijn ervaring leerde me dat dit alleen maar energie en tijd kost. Die energie en tijd steek ik liever in klanten waar ik van ga sprankelen. Nu hoor ik je denken: maar dan laat je toch geld liggen? Nee, dat geloof ik niet. Want door te kiezen voor wat bij je past, trek je daar nog meer van aan. En voor die paar honderd euro die je afwijst, komen mooiere klussen in de plaats die je meer opleveren, op alle vlakken.
Weet wat bij je past en doe wat jij wilt!
Inmiddels weet ik goed met wat voor klanten ik graag werk en dat werpt zijn vruchten af. De mooiste projecten en bedrijven komen op mijn pad. Ik geniet ontzettend van die samenwerkingen, omdat ik er volledig mezelf in kan zijn. Daardoor kan ik de mooiste teksten schrijven, waar die ondernemers op hun beurt ook weer door gaan stralen. Dat is toch te gek? En als ik af en toe zin heb in een uitstapje en een opdracht krijg die niet helemaal binnen mijn doelgroep past, dan heb ik altijd de keuze om hem aan te nemen. Zo schreef ik al eens een interview over lessystemen voor zonnecollectoren en vertaalde ik de tekst bij een korte animatiefilm voor een nieuwe app. Zulke dingen zijn leuk voor de afwisseling. Het is de vrijheid die je hebt als ondernemer: jij mag kiezen wat je doet. Zorg dat je weet wat bij je past, zodat daar al jouw positieve energie naartoe kan en je er het dubbele weer uit haalt!
Weet jij welk soort klant het beste bij je past?