Je moet als ondernemer 24/7 beschikbaar zijn voor klanten

Moet je 247 beschikbaar zijn voor klanten bregjeboer.nl tekstschrijver limburg

Diep vanbinnen weet je zelf dat het helemaal niet noodzakelijk is om 24/7 beschikbaar te zijn voor je klanten. Toch vertel je jezelf vaak een heel ander verhaal. Dat uit zich in een onrustig gevoel, ergens tussen je buik en je middenrif. Je checkt continu je mail en je apps, uit angst om iets te missen. Uit angst om een klant teleur te stellen, als je niet snel genoeg reageert. Je gelooft echt dat je als ondernemer 24/7 beschikbaar moet zijn voor je klanten. 

24/7 beschikbaar zijn voor klanten houdt niemand vol

Als ondernemer ben je één met je bedrijf. Je denkt er de hele dag aan en het kan best een uitdaging zijn om werk en privé te scheiden, zeker als je thuis werkt. Toch is dat iets anders dan 24/7 beschikbaar zijn voor je klanten. Ik herken zelf het gevoel van steeds ‘aan’ staan. Dat geeft een bepaalde onrust en vormt eigenlijk een groot energielek. Daarom geef ik je een aantal praktische tips, die je direct kunt toepassen.

Je moet niks

Laatst zei een klant tegen me:

“Ik word er van jongs af aan al gék van als iemand zegt dat ik iets moet.”

“En toch zeg je het continu tegen jezelf.”

Ik zag het kwartje bij wijze van spreken vallen.

“Ja, daar zeg je wat. Wat stom eigenlijk.”

De laatste tijd lijkt het een hot topic, dat moeten. Ik lees en hoor er meerdere ondernemers over. Gelukkig maar, want dat betekent dat er verandering komt. Als je alles gelooft wat je leest en ziet, zou je je mindset op orde moeten hebben, duizenden euro’s moeten investeren in een businesscoach, 2.3 keer per dag een story moeten maken, waar je dan weer niet meer dan 7,5 minuut per dag voor op Instagram mag zijn en oh ja, je moet ook om 5.00 uur opstaan en je dag beginnen met een strakke routine en een smoothie van linksgedraaide biogarde met gras.

Doe waar jij je goed bij voelt

Of je doet gewoon waar jij je goed bij voelt.

Tijdens onze vakantie van 6 weken moest ik afkicken. Ik kon, zeker de eerste 3 weken, de hele dag doen waar ik zin in had. Lezen, tekenen, schrijven, luieren, een dutje: alles was mogelijk. En toch was ik onrustig. Na een paar dagen had ik het onder de knie. Ik luierde in de hangmat, maakte kleurplaten, las het ene boek na het andere en kwam tot rust. We leefden zonder wekker en zonder klok en dat deed me goed.

Ik nam een besluit: het moeten komt niet meer terug. Natuurlijk zijn er deadlines. Natuurlijk wil ik graag geld verdienen. Maar dat kan ook op een andere manier. Zonder moeten. Ik merk namelijk dat werken vanuit plezier mijn creativiteit aanwakkert en dat ik dan werk en privé veel beter kan scheiden.

Met een paar eenvoudige acties heb ik meer rust gecreëerd:

  • Ik heb mijn werktijden afgebakend en gecommuniceerd naar mijn vaste klanten.
  • Ik plan geen meetings meer voor 10.00 uur.
  • Ik mag rustig nadenken over een aanvraag, om te ontdekken of ik er écht van ga sprankelen. Is dat niet zo? Dan zeg ik nee.

Drie simpele dingen, die me een hoop lucht geven. De energie stroomt lekker door na de vakantie en ik zit met een grote glimlach te werken.

Met duidelijke communicatie hoef je niet 24/7 beschikbaar te zijn voor klanten

Met een aantal simpele stappen, zorg jij voor meer rust bij jezelf en duidelijkheid bij je klanten. Het geheim? Goede communicatie.

  • Heb je vakantie? Kondig dat op tijd aan. Zeker als je fysieke producten verkoopt. Geef aan wanneer je vrij hebt en op welke datum je de laatste bestellingen verstuurt. Hang er eventueel een leuke (kortings)actie aan, om de verkopen voor je vakantie nog een boost te geven.
  • Zet je out of office assistent aan op je mail. Hierin vermeld je duidelijk wanneer je weer terug bent en wat er met de mail(s) gebeurt.
  • Hanteer je bepaalde werktijden? Communiceer die dan naar je klanten. Je kunt ze ook op Google Mijn Bedrijf en/of je website zetten.
  • Vertel je klant wat hij kan verwachten. Wanneer lever je? Welke actie verwacht je van je klant en binnen welke termijn? Hoe ziet je werkwijze eruit?

Duidelijke communicatie voorkomt misverstanden, zo simpel is het. Jij hebt rust tijdens je welverdiende tijd voor jezelf of als je andere werkzaamheden uitvoert, bijvoorbeeld tijdens je contentdag. Je klant weet precies waar hij aan toe is.

Heb jij je communicatie naar klanten goed op orde?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze blog

Meer van de blog

Het was doodstil - bregjeboer.nl

Het was doodstil…

Doodstil was het. Nog geen kuchje of zuchtje. In die stilte gebeurde ontzettend veel, dat voelde ik. Ik voelde ook m’n hoofd af en toe

Schrijf je in voor Sprankelend Schrijfnieuws!

Meld je aan en ontvang regelmatig inspirerende mails vol sprankelende schrijftips, ideeën en verhalen!

Marketing door
×

Hi!

Heb je een vraag of opmerking? Klik op mijn foto om een berichtje via Whatsapp te sturen.

× Kan ik je helpen?