In 5 stappen socialmedia-teksten schrijven

In 5 stappen socialmedia-teksten schrijven social media teksten schrijven bregjeboer.nl

Als ondernemer heb je je handen vol aan je eigen klanten en werkzaamheden. Je weet dat het handig is om online zichtbaar te zijn, maar je hebt geen flauw idee hoe je het moet aanpakken. Vandaag geef ik je handige tips om zelf socialmedia-teksten te schrijven!

Zelf teksten voor social media schrijven

Ieder heeft zo zijn eigen talenten. De een is een getalenteerd verkoper, de ander is waanzinnig goed met huidverbeterende behandelingen en weer een ander is een kampioen in coachen. Waar je ook goed in bent: je talenten mag je koesteren. Het is een geruststellende gedachte dat je niet overal goed in kunt zijn. Ik kan bijvoorbeeld niet bijster goed overweg met technische zaken rond mijn website of met grafisch ontwerp. Dat besteed ik daarom liever uit. De dingen die wel mijn interesse hebben wil ik in ieder geval in de basis onder de knie hebben. Denk aan foto’s maken en mijn administratie. Doe ik met alle liefde en veel enthousiasme. Zo zit het ook met je socialmedia-teksten, als je er interesse in hebt en je bent enthousiast kun jij het ook!

In 5 stappen socialmedia-teksten schrijven

Stap 1: Zorg voor een goede contentplanning

Een goede planning is het halve werk. Plan sowieso wekelijks tijd in voor je social media en blogs. Dan wordt het een gewoonte in je wekelijkse planning en voorkom je dat het een moetje wordt. Je kunt een contentplanning maken in Excel, op papier of in Trello. Met een planning creëer je overzicht en heb je een stukje houvast. Vind je het lastig om hier tijd voor vrij te maken? Plan dan een contentdag (of dagdeel) in, waarin je alleen maar content maakt voor social media.

Stap 2: Bepaal je onderwerpen

Ga brainstormen met jezelf en noteer een aantal hoofdthema’s die met jouw bedrijf te maken hebben. Daarna zet je achter of onder ieder thema alle onderwerpen waarover jij je klanten meer kunt vertellen. Denk bijvoorbeeld aan vragen die je veel krijgt, producten die je onder de aandacht wilt brengen, behandelingen die je uitvoert. Maak per onderwerp een kaart of regel aan in je contentplanning.

Stap 3: Schrijf eerst ruwe versies

Zet je timer op een halfuur en ga achter elkaar ruwe versies schrijven voor je berichten. Niet te veel nadenken of schrappen, maar doorschrijven in je flow. Zo komt er al een goede basis op papier. Leg je werk na een halfuur aan de kant en ga iets anders doen.

Stap 4: Bijschaven

Pak na een uurtje of 2 later (of de volgende dag, wat jij fijn vindt) de teksten er weer bij. Lees ze door vanuit het perspectief van je klant. Spreken ze je klant aan? Heb je de vraag beantwoord, vertelt wat je doet voor een klant en wat het hem oplevert? Heb je de tekst geschreven op een toon die bij jou past?

Stap 5: Sluit af met een Call to Action (CTA)

Ben je tevreden over je tekst? Dan sluit je af met een Call to Action. Je wilt dat de lezer iets gaat doen. Bijvoorbeeld iets bestellen, jou een DM sturen, zich aanmelden voor je maillijst etc. Een vraag stellen kan ook, zo breng je de interactie op gang.

Dankzij deze 5 stappen tover jij sprankelende socialmedia-teksten op papier. Je leest dat het geen uren tijd hoeft te kosten zolang je het maar slim aanpakt. Op deze manier heb je in een uurtje per week een voorraad socialmedia-berichten en wordt content maken een feestje!

Hulp nodig bij socialmedia-teksten schrijven?

Kom je er zelf niet uit? Dan is de Sprankelende Contentmachine iets voor jou! We werken samen elke maand aan sprankelende content. Samen brainstormen over onderwerpen voor social media, blogs en mails, een sparringpartner voor alles wat met jouw content te maken heeft en altijd bakken vol inspiratie! Vanaf september 2021 gooi ik de Contentmachine in een nieuw jasje, met nog meer waarde, kennis en handige tools om klanten aan te trekken waar jij van gaat sprankelen! Vraag het GRATIS Sprankelende Socialmedia-ABC aan en ontvang niet alleen veel tips, maar ook alle informatie over mijn unieke pakketten!

Schrijf jij makkelijk teksten voor social media?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deel deze blog

Meer van de blog

Het was doodstil - bregjeboer.nl

Het was doodstil…

Doodstil was het. Nog geen kuchje of zuchtje. In die stilte gebeurde ontzettend veel, dat voelde ik. Ik voelde ook m’n hoofd af en toe

Schrijf je in voor Sprankelend Schrijfnieuws!

Meld je aan en ontvang regelmatig inspirerende mails vol sprankelende schrijftips, ideeën en verhalen!

Marketing door
×

Hi!

Heb je een vraag of opmerking? Klik op mijn foto om een berichtje via Whatsapp te sturen.

× Kan ik je helpen?