Een website wordt vaak gezien als iets statisch: je zet er één keer al je informatie op en dan ben je klaar. Maar klopt dat eigenlijk wel? En vertel eens: hoe vaak bezoek jij jouw eigen website? In dit artikel geef ik je een aantal handige tips!
Bezoek je website alsof je een klant bent
Jouw bedrijf is continu in beweging, geen dag is hetzelfde. Dit geldt ook voor jouw website. Nu hoef je waarschijnlijk niet iedere dag of iedere week nieuwe content te schrijven of informatie aan te passen, tenzij je blogger bent. Het is wel aan te raden om regelmatig op jouw eigen website te kijken. Kijk door de bril van een (potentiële) klant. Is alle informatie duidelijk? Kun je vinden wat je zoekt? Kloppen de links nog?
Door kritisch naar jouw eigen website te blijven kijken, zorg je dat jouw online aanwezigheid op dat vlak altijd op orde is. En je geeft een professioneel signaal af aan jouw (potentiële) klanten. Persoonlijk vind ik het vervelend als ik op een website kom, waar verouderde informatie staat. Of als je niet direct via het menu of de homepage kunt vinden wat je zoekt. Dit zijn dingen, waardoor je jouw klant onderweg naar de voordeur kwijtraakt en dat is zonde.
Zijn al jouw teksten op orde?
Naast de klantervaring op de website is er nog een belangrijk punt van aandacht op jouw website. De teksten. Teksten vol spelfouten, lappen tekst die niet fijn leesbaar zijn en rommelige teksten zijn niet aantrekkelijk. Sterker nog, je loopt hiermee het risico dat de klant alsnog rechtsomkeert maakt. Zonde! Door te zorgen voor een heldere website met pakkende, duidelijke teksten kun jij jouw klant welkom heten. Je laat zien dat je jouw bedrijf serieus neemt en dat je graag meer vertelt over jouw expertise. Nu heeft iedereen zijn of haar eigen kwaliteiten en het kan zomaar zijn dat schrijven bij jou niet in dat lijstje staat. In dat geval adviseer ik je om het schrijven van jouw teksten uit te besteden. Geloof me, het is de investering 100% waard, want een goede tekst schrijf je niet even!
En nu aan de slag!
Om te weten of jouw website toe is aan een opfrisbeurt ga je aan de slag. Neem een uur de tijd en bezoek je website alsof je een klant bent. Wees kritisch en ga grondig te werk. Wat valt je op?
- Zijn alle teksten foutloos?
- Zijn de teksten goed leesbaar?
- Is de informatie op jouw website correct?
- Mis je nog informatie of gegevens?
- Kloppen alle uitgaande links?
- Zijn alle afbeeldingen goed zichtbaar?
Door op deze manier kritisch naar jouw website te kijken, ontdek je gauw genoeg of er werk aan de winkel is. Sommige aanpassingen kun je zelf doen, voor anderen is het beter om een expert in te huren.
Tekstschrijver voor lifestyle in Limburg
Als tekstschrijver voor lifestyleondernemers in Limburg help ik je graag om de teksten op jouw website tiptop in orde te maken. Samen bespreken we wat je precies wilt uitstralen, op welke toon en welke waarden, woorden en onderwerpen belangrijk zijn. Dan ga ik aan de slag als Teksttovenaar en voor je het weet is jouw website weer om door een ringetje te halen. Waar wacht je nog op? Ik ga graag een kop koffie met je drinken om te sparren. Stuur me een berichtje en we zien elkaar snel!
2 reacties
Je eigen website bezoeken is inderdaad belangrijk. Ik deed dat bij het bedrijf waar ik werkte wel, maar gunde mezelf nooit de tijd om zeer noodzakelijke wijzigingen door te voeren. Toen ik stopte met werken, realiseerde ik me als bezoeker van de website des te meer dat ik daar beter wel even in had kunnen investeren. Een verwaarloosde website is namelijk niet heel uitnodigend…
Leuk dat je reageert Naomi! Je berichtje was even aan mijn aandacht ontglipt, excuses!
Klopt wat je zegt, je schuift het makkelijk voor je uit, onder het mom van: ‘Dat komt nog wel een keer.’ Goede reminder voor jezelf dus!