Plaats jij weleens berichten rechtstreeks door van Instagram naar Facebook? Of gebruik je een handige planningstool, waarmee je hetzelfde bericht op verschillende plekken kunt plaatsen? Dan ben je al lekker bezig met het hergebruiken van content en benut je verschillende platforms goed. Er is alleen één maar… Als je het doet, moet je het ook goed doen. In deze blog geef ik praktische tips om content optimaal te benutten op verschillende kanalen.
Waarom zou je content doorplaatsen op verschillende kanalen?
Ik zie regelmatig dat ondernemers een bericht vanaf Instagram doorplaatsen op Facebook of dat ze hetzelfde bericht via een planningstool op verschillende kanalen plaatsen.. Dat kan prima en is natuurlijk ook lekker makkelijk. Je hoeft maar een keer het werk te doen en de rest gaat vanzelf. Klopt helemaal. Ik gaf alleen al aan dat je het dan wel goed moet doen.
Dit gaat vaak mis als je over hetzelfde bericht op social media plaatst
- De tags kloppen niet;
- Er staat een berg niet-relevante hashtags in je bericht;
- Je verwijst naar de #linkinbio.
Wat is hier mis mee, hoor ik je denken. No worries, ik leg het uit!
De tags kloppen niet
Op Instagram tag je een ander account met @ gevolgd door de accountnaam. Instagram snapt dit direct en maakt die tag dan klikbaar. Als je een Instagrambericht 1-op-1 doorplaatst naar Facebook blijft er bijvoorbeeld @bregjeboer staan. Alleen…Facebook herkent dat niet!
Zorg daarom altijd dat je de tags goed zet op het betreffende kanaal. Op zowel Facebook als LinkedIn pas je dit handmatig aan.
Hoe pas je een bericht op Facebook of LinkedIn handmatig aan?
- Klik op de 3 puntjes rechtsboven in je bericht
- Kies voor ‘bericht bewerken’
- Typ @ gevolgd door de naam van de pagina/persoon die je wilt taggen. Er verschijnt een lijst waar je uit kunt kiezen;
- Kies de juiste persoon/pagina;
- Sla je bericht op.
Er staat een berg niet-relevante hashtags in je bericht
Hashtags hebben op Instagram een functie: ze helpen je om beter vindbaar te zijn. Mensen zoeken bijvoorbeeld op de #maastricht om accounts uit de omgeving te ontdekken. Of ze zoeken op #businesscoach voor accounts van coaches. Op Facebook en LinkedIn hebben hashtags wel nut, maar alleen relevante hashtags die aansluiten bij jouw branche en doelgroep. Plaats er in dat geval dus liever maar 2 of 3 bij die echt 100% aansluiten bij je bedrijf en bericht.
Je verwijst naar de #linkinbio
Onder een Instagrambericht kun je geen klikbare link plaatsen. Als je iemand wilt doorverwijzen naar je website, doe je dat via de link op je profiel, ook wel de #linkinbio genoemd. Dit is de link die op jouw profielpagina staat.
Op Facebook kun je wél linkjes onder je bericht zetten. Dus als je je bericht wilt doorplaatsen is het belangrijk dat je de verwijzing naar de #linkinbio weghaalt en daarvoor in de plaats de link zet.
Bijvoorbeeld:
Deze zin op Instagram:
“Je leest mijn nieuwste blog via de link op mijn profiel @bregjeboer.”
wordt op Facebook:
“Je leest mijn nieuwste blog via onderstaande link.”
Wil je weten hoe je zo toch verschillende links deelt op Instagram? Lees dan deze blog!
Extra tip: dezelfde content verspreiden over een langere periode
Dan nog even dit: plan je berichten niet automatisch door op dezelfde dag. Maak een schema, waarin je de content verspreidt. Kies zelf wat het beste past: een paar dagen, een paar weken of een paar maanden. Sommige content is seizoensgebonden, andere content is juist weer tijdloos.
Ik leg het je uit aan de hand van een concreet voorbeeld: content verspreiden over 3 socialmedia-kanalen
Ik neem mijn Sprankelende Socialmedia-ABC (dat je gratis kunt downloaden) even als voorbeeld om te laten zien hoe je content kunt verspreiden over een langere periode. Je ziet dat ik een schema heb gemaakt waarin alle weken van het jaar staan. Ik haal in dit geval 26 posts uit het ABC, dus als ik er om de week 1 plaats, is het jaar rond.
Je ziet dat ik per kwartaal een roulatieschema heb gemaakt. In de ene week post ik (op verschillende dagen) op LinkedIn en Instagram, de andere week op Facebook. Je ziet dat de A online komt in week 1, week 17 en week 36. Geen haan die ernaar kraait dat ik deze content hergebruik.
Een schema als dit kun je in Excel maken en uitbreiden met extra regels voor het aantal posts in de week, afhankelijk van hoe vaak je iets wilt plaatsen. Zo behoud je het overzicht en recycle je je content door het jaar heen.
Ik ben benieuwd of jij al op deze manier werkt of dat je nu een hele hoop wijzer bent geworden! Heb je hulp nodig om je socialmedia-content maandelijks soepel te laten verlopen? Dan is de Sprankelende Contentmachine iets voor jou!