Doodstil was het. Nog geen kuchje of zuchtje. In die stilte gebeurde ontzettend veel, dat voelde ik. Ik voelde ook m’n hoofd af en toe oncharmant naar voren of achter knikken, net als vroeger tijdens die dodelijk saaie wiskundeles.
Du moment dat het moment voorbij was, begon het overal weer te ritselen, te schuiven en te kuchen. Geinig om op te merken. Maar die verbinding bleef. We hadden met zijn allen iets gemeen: we hadden een moment van intense rust ervaren, temidden van een paar honderd wildvreemden.
Op die bewuste zondagmiddag, om iets na 15.00 uur rende ik met mijn man het theater in. Onderweg stonden we overal hartstikke vast en ik was zo gestrest als Truus de Mier uit de Fabeltjeskrant. Vloekend en tierend legde ik de laatste meters af naar onze eindbestemming. Rust in je hoofd was de titel van de voorstelling. Oh, de ironie van het universum.
Een uurtje later was daar die enorme rust. Eén man kreeg de hele zaal stil, echt stil. Michael Pilarczyk verbond ons met zijn verhaal en leidde ons een meditatie in. Zonder trucs, zonder een hoop toeters en bellen. Alleen hij en zijn stem.
Een stuk relaxter dan ik binnenkwam liep ik een paar uur later naar buiten. Me realiserend dat al die toeters en bellen vaak alleen maar ruis zijn. Zeker als ondernemer. Wat wordt er veel lawaai gemaakt op Instagram, Facebook, LinkedIn, netwerkborrels, events: zichtbaar zijn is topsport.
Ik ben zelf al een aantal weken minder actief op social media, bezoek geen netwerkbijeenkomsten en toch komen de klanten binnen. Hoe? Via mijn eigen kanalen. Mijn website, mijn mails en mijn eigen klanten die me aanbevelen. Marketing die ik in de hand heb, zonder toeters en bellen.
Wat een rust geeft dat. Ik hoef niet zo nodig. Even geen social media, die steeds weer meer van mijn tijd slurpten dan de bedoeling was. Tijd die nu hard nodig is voor de verbouwing die eeuwig lijkt te duren. Er is meer tijd voor focus op mijn werk, het creëren van duurzame content en wekelijks even zitten om jou een fijne mail te sturen. Ik ben niet afhankelijk van algoritmes of andere mensen. Zalig!
Zijn social media dan fout of slecht? Nee joh! Maar staar je er niet blind op. Want als Instagram ineens besluit je te blokkeren (wat een klant van me laatst zonder reden overkwam) heb je er nog maar verdomd weinig aan. Dan is het fijn dat je meerdere manieren hebt om te laten zien hoe awesome je bent!
Ik daag je uit: kijk eens naar je huidige marketing. Wed je op 1 paard of zet je al in op meerdere kanalen? Wat zou je hierin nog anders kunnen doen, zodat je niet afhankelijk bent van algoritmes?