Het creatieve proces van een tekstschrijver

  |  Tekstschrijven   |  Het creatieve proces van een tekstschrijver
Creatieve proces Tekstschrijver-Maastricht-Limburg-Brabant-bregjeboer.nl_

Het creatieve proces van een tekstschrijver

Als tekstschrijver typ ik regelmatig bijna de blaren op mijn vingers. Ik vind het heerlijk! Ik merk weleens dat mensen geen goed beeld hebben van wat een tekstschrijver nou precies doet. Gooi je er een kwartje in en vliegt er een tekst uit mijn vingers? Of komt er toch meer bij kijken? Ik neem je mee in het creatieve proces van een tekstschrijver. 

Het creatieve proces van een tekstschrijver

Ik werk veel met ondernemers in bijvoorbeeld de beautybranche. Inmiddels weet ik zó veel over botox, fillers, peelings, huidverbetering en huidverzorging, dat ik zo een salon kan openen. Nee hoor, grapje, dat laat ik over aan die fantastische mannen en vrouwen die hun vak vol toewijding uitvoeren. Ik help ze wel met het verwoorden van hun expertise. Zo ben ik momenteel bezig met een grote website voor een cosmetische kliniek en zo kwam ik op het idee om meer te vertellen over mijn werkwijze.

In 3 stappen sprankelende webteksten

Ik houd in grote lijnen altijd dezelfde werkwijze aan. Dat geeft mij overzicht en het is voor mijn klanten heel fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Websites voor grotere cosmetische klinieken zijn vaak intensief, omdat er veel informatie op moet staan. Daarom trek ik er ruim de tijd voor uit. Je kunt het creatieve schrijfproces namelijk niet afdwingen. Ik plan wel tijdblokken in, maar soms loop ik vast en kan ik proberen wat ik wil, het komt er gewoon niet uit. Dan wil ik altijd de ruimte hebben om te wisselen in mijn planning, zodat ik op een later moment verder kan. Kwaliteit staat altijd voorop! De volgende stappen vormen het creatieve proces van mij als tekstschrijver.

Stap 1: wat is de inhoud?

We beginnen altijd met een interview, via videocall of op locatie. Tijdens het interview bespreken we de inhoud van de teksten, de tone of voice, de stijl en alles wat verder nog belangrijk is. Ik neem het gesprek op, zodat ik niet alles hoef te onthouden of op te schrijven. We kunnen daardoor echt goed op de inhoud ingaan.

Stap 2: CHAOS!

Wanneer ik alle informatie heb ga ik aan de slag met mijn toverkunsten. De eerste fase is een enorme chaos. Ik ga alle pagina’s opzetten en globaal vullen. Dat is als een puzzel van 1000 stukjes, waarvan je bij stukje 99 al denkt: waar ben ik aan begonnen? Toch is dit ook een hele leuke fase. Ik kan langzaam overzicht creëren en me onderdompelen in het onderwerp. Daar waar ik nog informatie mis doe ik zelf research of ik overleg met de klant voor inhoudelijke aanvullingen. Wanneer de puzzel gelegd is en de eerste opzet staat, gaat het hele concept terug naar mijn klant, die er vervolgens feedback op geeft en aanvullingen doet. 

Stap 3: de puntjes op de i

Ik verwerk de feedback en de aanvullingen, zodat de teksten 100% aansluiten bij het merk, het bedrijf en natuurlijk de doelgroep. Die laatste moet zich aangetrokken voelen door de teksten en denken: JA! Hier wil ik naartoe! Ik voeg de meta-descriptions toe, dat zijn de korte teksten die je in Google ziet onder een zoekresultaat. Als ik de tekst nog een keer helemaal heb nagelopen op tik- en spelfoutjes kan hij definitief opgeleverd worden. Hoera! 

Heb jij een bepaalde routine in je werkzaamheden? 

Post a Comment

CAPTCHA ImageChange Image

×

Hi!

Heb je een vraag of opmerking? Klik op mijn foto om een berichtje via Whatsapp te sturen.

× Kan ik je helpen?