Jeukwoorden, iedereen heeft er wel een of meerdere. Van ‘maatje’ en ‘vriendinnetje’ tot ’top!’ en ‘enig!’. Voor sommige mensen is het echt een doorn in het oog en dat laten ze maar al te graag weten op social media. Maar zijn die jeukwoorden nu werkelijk zo erg?
Wat zijn jeukwoorden?
Jeukwoorden zijn woorden waar je op een niet al te fijne manier de kriebels van krijgt. Woorden waar je misschien zelfs een beetje van moet spugen, hopelijk alleen in figuurlijke zin. Door een post van mijn schrijfcoach Jessie van Loon ging ik erover nadenken. Want door heel hard te roepen dat het écht niet kan om ‘helemaal goed!’ te roepen, geef je ook direct een oordeel over een ander die dat juist vaak zegt. Dat is een beetje de ziekte die social media met zich mee heeft gebracht. Mensen roepen van alles, strooien meningen rond alsof het confetti is met carnaval en dat moet maar allemaal hartstikke normaal zijn. Denk je ook weleens na over het effect op een ander? Welnee, dat is nergens voor nodig. Jij vindt het en daarmee basta. Ik heb daar soms wat moeite mee. Als iemand heel hard roept dat je écht geen ‘ topper! mag zeggen krab ik me even achter de orden. Oei, ik zeg dat weleens, ben ik dan niet goed? Ben ik dan raar? Nee joh, helemaal niet. Maar door het harde roepen van die ander ga je toch even nadenken. Zonde eigenlijk, want welke woorden je wel of niet fijn vindt om te gebruiken, hoeven niets te maken te hebben met de inhoud.
Is het echt nodig om je mening te geven?
Zo is het ook met taalfoutjes. Je kunt natuurlijk ontzettend mierenneuken en iedereen die een taalfoutje maakt een berichtje of reactie sturen om op die fout te wijzen. Doodvermoeiend moet dat zijn. Je kunt ook genieten van de waardevolle content die iemand deelt. Misschien kostte het wel hartstikke veel moeite en heeft de ander met klamme handjes op ‘publiceren’ geklikt. En dan kom jij er even lekker overheen met je kritische blik en rode pen. Lekker dan. Ik deel zelf wekelijks een taaltip op LinkedIn en Instagram, met een helder doel: de Nederlandse taal begrijpelijk maken. Met snackable content in de vorm van een tip help ik andere ondernemers om zelf steeds beter in taal te worden. Zodat ze met minder klamme handjes op publiceren klikken. Lees ook deze blog van Jessie van Loon maar eens: Voor alle muggenzifters…lang leve de spelfout!
Focus op de inhoud, niet op de vorm
Laten we dus vooral samen naar de inhoud kijken en genieten van de mooie, waardevolle content die gedeeld wordt. Dat is dan juist weer het voordeel van social media. Je hoeft niet meer naar de bieb om dikke encyclopedieën door te lezen, de mooiste informatie wordt je op een presenteerblaadje aangeboden! Doe er je voordeel mee. Ga je niet ‘aan’ van de inhoud die iemand deelt? Dan is er altijd nog de ontvolgknop. Voel je dat er een kriebel door je buik gaat vanwege een jeukwoord, krab dan even en ga door met je leven. Topper!
Kun jij door jeukwoorden en taalfouten heen lezen in teksten?