Er was een tijd, nog niet zo heel lang geleden, waarin ik op iedere opdracht JA zei. Mijn gedachte daarachter was heel simpel: er komt geld in het laatje. Inmiddels ben ik heel wat jaren ondernemen verder en heb ik een belangrijke les geleerd: er is niks mis met nee zeggen.
Waarom je nee kunt zeggen tegen een potentiële klant
“Ik wil graag korte, simpele teksten voor een lage prijs, kan dat?”
“Dat kan zeker, maar niet bij mij.”
Dit is een hele korte samenvatting van een gesprek dat ik laatst had met een bekende. Zijn hulpvraag was voor mij duidelijk en hoewel ik het werk prima had kunnen leveren, was ik niet de aangewezen persoon voor de klus. Zoals hij zelf treffend omschreef na ons gesprek: “Het voelde ook alsof ik een kunstschilder vroeg om een muurtje te latexen.”
Ik was trots dat ik was blijven staan voor mijn eigen waarde en manier van werken en nog geen 24 uur later wierp dat zijn vruchten af.
“We hebben nieuwe teksten nodig voor een van onze websites, zullen we daar even over bellen?”
Kijk, dat klonk me wel als muziek in de oren! We maakten en afspraak en tijdens het telefoongesprek maakte hij een opmerking die me bijbleef.
“Ik vind het fantastisch als mensen nee zeggen.”
Ik heb die opmerking later nog een tijdje herkauwd, want het is echt een waarheid als een koe. Ergens onderweg is ons geleerd om altijd maar beschikbaar, bereikbaar en bereidwillig te zijn. Maar wat als iets gewoon helemaal niet goed voelt? Of als werkzaamheden niet bij je passen? Wat is dan nog een goede reden om volmondig JA te zeggen, terwijl alles wijst op een NEE?
Nee zeggen biedt nieuwe kansen
In bovenstaand voorbeeld zie je dat mijn nee leidde tot een andere ja. Nee zeggen biedt vaak nieuwe kansen is mijn ervaring. Daarnaast geeft het je een aantal andere voordelen:
- Je staat voor je eigen waarde;
- Je laat de andere partij duidelijk zien dat je grenzen stelt en keuzes durft te maken;
- Je beschermt je eigen energie.
Waar zeg jij nee tegen?
Ga eens voor jezelf na welke werkzaamheden jij op je hebt genomen, terwijl ze eigenlijk niet passen? Zoals ik laatst al schreef: past je aanbod nog bij jou? Je hoeft niet altijd JA te zeggen op iedere vraag of verzoek voor een samenwerking. Juist door selectief te zijn en duidelijk voor jouw waarde te staan, bouw je je eigen, stevige merk op.
Zo hoef je minder nee te verkopen
Tot slot geef ik je nog een aantal tips die helpen om minder nee te hoeven zeggen.
- Heb je ideale klant helder voor ogen, maak een profiel en breng die persoon tot leven;
- Zorg voor duidelijke teksten op je website;
- Wees helder in je socialmedia-content: wat doe je, voor wie en op welke manier?
- Bepaal je grenzen voor jezelf:
- Wat is je laagste prijs?
- Welke werkzaamheden wil je absoluut niet uitvoeren?
- Met wat voor bedrijven/mensen wil je werken?
En die opdracht waar ik in het begin over vertelde? Die heb ik binnengehaald voor een mooie prijs die past bij mijn waarde en kwaliteiten!
Wil je aan de slag met sprankelende socialmedia-content, zodat je de juiste klanten aantrekt? Ik schreef voor Brandtastic een handige en waardevolle minicursus. Voor de prijs van een maaltijdsalade word jij een kei in sprankelende socialmedia-content! Je bestelt hem hier!