“Oh, maar ik hoef niet van die lange teksten hoor, dus hou daar maar rekening mee in je prijs.”
Er bestaat een aanname dat een korte tekst goedkoper is dan een lange tekst. Ik vertel je graag meer over het verschil tussen korte en lange teksten en waarom een korte tekst ook een prijskaartje kent.
Een korte tekst is niet altijd minder werk
Dat een korte tekst automatisch minder tijd kost en minder inspanning van de schrijver vraagt is niet waar. Een korte tekst is vaak zelfs uitdagender om te schrijven. Je wilt in zo min mogelijk woorden zo veel mogelijk vertellen. Dat betekent dus veel schrappen! In een korte tekst heb je maar enkele zinnen om je boodschap over te brengen, terwijl je in bijvoorbeeld een blogpost met gemak duizend woorden kwijt kunt. Daarnaast wil het niet zeggen dat je minder betaalt voor een complete website als de teksten korter zijn. Ik kijk altijd naar het totaalplaatje en wat ervoor nodig is om jouw doel te bereiken. De lengte van de teksten is daarbij niet het belangrijkste.
Waarop baseert een tekstschrijver de prijs van een tekst?
. Tekstschrijven is een creatieproces. Ik zeg altijd: het is geen automaat waar je een kwartje in gooit en er iets compleets uitrolt. We zullen eerst samen aan de slag moeten? Yes, samen! Hoe meer jij me geeft, hoe makkelijker ik kan schrijven. Dat speelt ook een rol in het vaststellen van de prijs en daarom stel ik eerst een hele berg vragen.
- Waarvoor heb je teksten nodig?
- Wat wil je ermee bereiken?
- Heb ik al kennis over het onderwerp of moet ik research doen?
- Is er al een tone of voice bekend of moeten we die nog bepalen en creëren?
- Hoeveel teksten zijn er in totaal nodig?
- Wat is de oplevertermijn?
Aan de hand van deze vragen en de info die jij me als klant geeft stel ik een projectprijs vast., waarin alle werkzaamheden zijn opgenomen.
Denk aan:
- informatie verzamelen;
- schrijven;
- correctierondes;
- contact met jou als klant;
- adviezen en tips;
- mijn kennis en expertise.
Een tekst bestaat dus uit meer dan alleen wat letters op papier zetten. Ik heb inmiddels al heel wat jaren schrijfervaring en daarmee ook de nodige kennis, waar je gebruik van kunt maken tijdens de samenwerking en dat is heel wat waard. Het voordeel van een projectprijs is dat je vooraf weet waar je aan toe bent, wel zo makkelijk!
Je kunt toch ook een prijs per woord rekenen?
Er zijn tekstschrijvers die zich per woord laten betalen. Ik niet. Zoals collega Marnix H. Simonis schrijft in dit artikel: “Omdat schrijven schrappen is, is dat een buitengewoon slecht idee.” Stel je voor dat iemand een tekst van 100 woorden nodig heeft voor in een advertentie en ik reken 8 cent per woord. Dan ben ik zo een uur bezig met die tekst, informatie verzamelen, overleggen met de klant enzovoorts en dan verdien ik er 8 euro aan. Dank je de koekkoek!
De lengte van een tekst zegt niks over de prijs
Realiseer je dat de waarde van een tekst niets met de lengte te maken heeft. Als ik de advertentietekst van hierboven nog even als voorbeeld neem, zie je dat er meer bij komt kijken dan alleen die 100 woorden. Je hebt contact met elkaar, ik zoek de juiste informatie bij elkaar. Vervolgens gaat er tijd zitten in het creatieproces. De ene keer vliegt een tekst sneller uit mijn vingers dan de andere keer. heb ik er meer tijd voor nodig. Dat is ook de reden dat ik niet op uurbasis werk. Ik wil de vrijheid hebben om zo lang of kort over een tekst te doen als nodig is. Uiteindelijk draait het om de waarde die ik bied: sprankelende teksten die 100% passen bij jouw toon, stijl en bedrijf.
Krab jezelf dus drie keer achter je oren voor je aan een tekstschrijver, grafisch ontwerper of andere creatieveling vraagt om een lage prijs, omdat jij denkt dat het weinig werk is. Jij wilt als ondernemer betaald worden naar waarde en dat geldt voor andere ondernemers net zo.