Je bent vol passie en enthousiasme gestart met jouw bedrijf. Met een goed plan, een visie en een doel voor ogen. Alles is klaar om er een succesvolle onderneming van te maken. Je lanceert je bedrijf op social media. En dan blijft het stil… Durf jij jezelf te laten zien?
Online zichtbaarheid
Online zichtbaarheid is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Het is niet makkelijk om op te vallen de wereld van social media, waarin algoritmes voor jou bepalen wat jij te zien krijgt en wat anderen te zien krijgen. Toch is het als ondernemer de moeite waard om hierin te investeren en jezelf zichtbaar te maken. Maar hoe doe je dat dan? Het voelt zo ongemakkelijk om steeds je eigen snufferd in beeld te brengen. En wie zit er überhaupt op te wachten?
Durf jezelf te laten zien!
Deze belemmeringen zijn stuk voor stuk hartstikke herkenbaar voor veel ondernemers, inclusief ondergetekende. Ik blog sinds 2015 op Breg Blogt en na al die jaren vind ik het nog steeds gek om mezelf daarvoor in de kijker te plaatsen. Mijn ervaring is echter ook, dat hoe normaler ik het voor mijzelf maak, hoe makkelijker ik leuke content creëer om mijn online zichtbaarheid te vergroten.
Toen ik startte met mijn tekstbureau besloot ik dat daar ook eigen socialmedia-kanalen bij horen. Maar wat moet je daar dan vertellen? Ik besloot om mijn intuïtie en inspiratie te volgen en te gaan schrijven wanneer ik daar behoefte aan heb. Dit zorgt voor een bepaalde flow, waardoor content creëren steeds makkelijker gaat. Je verhaal hoeft niet perfect te zijn, het moet vooral laten zien wie jij bent en wat je doet. Zorg er wel altijd voor dat er geen schrijf-, spel- of grammaticafouten in je tekst staan.
5 Tips voor het vergroten van jouw online zichtbaarheid
Maar hoe doe ik dat dan, Breg? Ik heb toch niks te vertellen? Oh jawel! Jij hebt héél veel te vertellen zelfs! Hieronder geef ik je vijf tips waar jij vandaag nog mee aan de slag kunt!
- Zet jouw expertisegebieden op een rij. Waar kun je meer over vertellen in een blog?
- Geef jouw (potentiële) klanten een kijkje achter de schermen, bijvoorbeeld door ze mee te nemen in je werkdag.
- Geef tips en inspiratie dit aansluiten bij jouw onderneming. Bijvoorbeeld: ’10 tips voor een instant relaxmoment’ als je mindfulnesstrainer bent.
- Creëer een eigen stijl met foto’s, kleuren en lettertypes die bij jou en jouw bedrijf passen. Blijf uniek door jouw eigen content te bedenken.
- Maak een plan: wat wil je delen, hoe vaak en op welke kanalen. Dit geeft overzicht en rust.
Vraag hulp!
Je hoeft niet alles zelf te doen. Als jouw dak lekt, bel je een dakdekker. Waarom zou je dan niet een expert inschakelen voor jouw online zichtbaarheid? Door werk uit te besteden aan iemand anders, hou jij meer tijd over voor datgene waar jij zo goed in bent! Zie het dan ook niet als een kostenpost, maar als een investering die zichzelf dubbel en dwars terugbetaalt!
Schakel een Virtual Assistant in om jouw contentplanning en social media te beheren. Of natuurlijk een tekstschrijver om jouw website een opfrisbeurt te geven of om blogs voor je te schrijven. Ik ken in die laatste categorie nog een hele goede die jou daar heel graag bij helpt! 😉
Welke stap ga jij vandaag zetten om jezelf te laten zien?
Eén reactie