DIGITAAL OF OP PAPIER: ZO PLAN IK!

  |  Ondernemerschap   |  DIGITAAL OF OP PAPIER: ZO PLAN IK!
November shoot Bregje

DIGITAAL OF OP PAPIER: ZO PLAN IK!

Als creatieveling is structuur niet een van mijn kernkwaliteiten. Gelukkig heb ik in de loop der tijd wel een routine ontwikkeld die perfect werkt voor me. Ik vertel je graag welke tools ik gebruik om mijn werkzaamheden en projecten te plannen, zowel digitaal als op papier!

Plannen als ondernemer: creëer je eigen routine

Creativiteit gaat vaak gepaard met chaos, zo ook in mijn geval. In de jaren dat ik onderneem heb ik gaandeweg mijn eigen routine gecreëerd die goed werkt. Zo heb ik vaste dagen voor mijn werkzaamheden, denk aan de contentdag op donderdag. Ook batch ik zo veel mogelijk werkzaamheden, die ik dan in blokken inplan in mijn agenda. Er zijn 3 tools die mij helpen aan een overzichtelijke planning als ondernemer.

Plannen op papier met de Mumplanner

Ik plan al mijn afspraken op papier in mijn Mumplanner. Deze planner heeft genoeg ruimte én aparte vakjes voor de privéafspraken van ieder gezinslid. Zo kan ik mijn werkzaamheden op tijd inplannen en zie ik ook direct of er iemand naar de kapper moet en of mijn man thuis of op kantoor werkt. Voor mij is deze agenda de perfecte hulp om privé en zakelijk goed in balans te houden. Bijkomend voordeel: hij wordt met de hand gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en wordt lokaal geproduceerd in België. Een mooi initiatief en de kwaliteit is top, ik ben nog altijd blij dat ik erin heb geïnvesteerd.

Urenregistratie met Nanda

Voor mijn urenregistratie werk ik met het programma Nanda. Hierin zet ik per dag wanneer ik aan een project heb gewerkt of wat ik verder heb gedaan. Vanwege de zelfstandigenaftrek van de belastingdienst is het belangrijk om mijn uren bij te houden en dit werkt top! Ik heb zo een goed overzicht van mijn uren per week, maand en jaar en kan als het nodig is de uren binnen een project nauwkeurig bijhouden.

Trello voor project- en contenplanning

Tot slot gebruik ik Trello voor overzicht in lopende projecten. Deze tool gebruik ik ook voor de klanten waarmee ik samenwerk in de Sprankelende Contentmachine. We kunnen daarin content met elkaar delen, een planning maken en makkelijk schuiven met onderdelen.

Whatever works for you!

Als je heel gestructureerd of efficiënt bent denk je misschien: Breg, je gebruikt 3 verschillende tools! Klopt, voor mij werkt het en dat is wat telt. Als ondernemer ontwikkel je je eigen werkwijze, zodat je op je allerbest functioneert. Of je nou alles in een notitieboek bijhoudt, met Excel werkt of zoals ik verschillende programma’s gebruikt: whatever works for you! Oh ja, ik heb ook nog een whiteboard op mijn kast staan. Daarop vink ik bijvoorbeeld de pagina’s af die ik nog moet schrijven in een lopend project en ik noteer welke bedragen er nog in de pijplijn zitten. Dat voelt fijn en geeft me de rust dat het lekker door blijft lopen. Een soort ‘eyes on the prize’!

Met welke tools werk jij voor je planning?

Post a Comment

CAPTCHA ImageChange Image

×

Hi!

Heb je een vraag of opmerking? Klik op mijn foto om een berichtje via Whatsapp te sturen.

× Kan ik je helpen?