Ben jij online en offline dezelfde persoon?

online en offline identiteit matchen bregje boer bregjeboer.nl

“Ik vind het zo leuk, je bent precies zoals ik je ook online ken!”

Deze opmerking hoor ik regelmatig, wanneer ik mensen die ik al langer online ken in het echt ontmoet. Gelukkig maar! Want dit betekent dat ik online en offline dezelfde persoon ben. Hoe zorg je dat je online en offline identiteit met elkaar overeenkomen?

Wat is het verschil tussen online en offline identiteit?

De laatste jaren is het “ideale plaatje” op social media steeds meer aan het wankelen gebracht. De opgepoetste, gefotoshopte beelden spreken niet tot de verbeelding en maken mensen onzeker. Ik ben zelf ook groot voorstander van echtheid op social media. Zo poseer ik op het Instagramaccount van mijn persoonlijke blog gerust in mijn badpak, zonder make-up of met onderkinnen. Zo zie ik er in het echte, offline leven ook weleens uit, dus waarom niet. Ik ben ook eerlijk over de ups and downs van het ondernemerschap, het dagelijkse leven en nog veel meer.

Offline ben ik ook open over die onderwerpen. Ik vind het belangrijk om een reëel beeld te schetsen. Er is niets zo vervelend als online een enorme klik hebben en dan offline een heel ander beeld krijgen. Het doet me denken aan een date die ik lang geleden had via Relatieplanet. We mailden een tijdje en hadden een enorme klik. Het was echt gezellig en we besloten om af te spreken. Het werkelijke plaatje was toch anders, zowel qua uiterlijk als qua persoonlijkheid. Ik wist niet hoe snel ik een einde aan de date moest maken, toen bleek dat de raakvlakken als sneeuw voor de zon verdwenen. Jammer, want je steekt er allebei tijd en energie in.

Hoe match je jouw online en offline uitstraling?

Jezelf laten zien op social media en je website kan heel spannend zijn. Als je bijvoorbeeld best introvert bent en graag op de achtergrond blijft, kan het een behoorlijke drempel vormen. Wanneer je als ondernemer regelmatig persoonlijk contact hebt met je klanten, is het toch handig om jezelf te laten zien. Je hoeft dan echt niet meteen in je badpak op de foto, wees gerust. Maar je kunt wel meer over jezelf, je drijfveren en missie en je bedrijf vertellen. Door dit te doen op een manier waarop je het fijn vindt én waarop je het zou doen als je een kop koffie zou drinken met de ander, match je jouw online en offline uitstraling met elkaar. Het is even zoeken, omdat je zult ontdekken wat je wel en niet wilt delen. Hoe je jezelf wilt laten zien. Kies je alleen voor foto’s of maak je ook filmpjes en stories? In hoeverre laat je jouw privéleven zien op je zakelijke account. Alles is goed, zolang het voor jou goed voelt. Ik kan je wel vertellen dat een persoonlijk tintje altijd tot meer interactie en betrokkenheid leidt, dan wanneer je alleen maar je product of dienst promoot.

Schrijf zoals je praat

Tijdens een gesprek met mijn coach vroeg ze mij om mijn ‘over mij-pagina‘ voor te lezen. Halverwege de eerste alinea struikelde ik al over mijn woorden. Ze zei: “Als jij over je eigen woorden struikelt, betekent dat niet veel goeds. Deze zinnen zijn helemaal niet geschreven zoals ik jou ken!” En verrek, ze had gelijk. Ik had de tekst geschreven zoals ik dacht dat het hoorde, zoals ik dacht dat het aansloeg. Inmiddels heb ik hem helemaal aangepast en is het echt helemaal mijn verhaal. Dat voelt een stuk beter!
Schrijf je teksten dus zoals je ze ook tegen een ander zou vertellen. Wel met een kanttekening: zorg dat ze foutloos zijn en lekker leesbaar. Gebruik leestekens en witregels, zodat je niet een grote lap tekst op de ander afvuurt. Een voorbeeld is onderstaande post. Ik vertel over de struggles die ik heb als ondernemer, op een manier zoals ik het je ook zou vertellen bij een kop koffie. Een voorbeeld is onderstaande post. Ik vertel over de struggles die ik heb als ondernemer, op een manier zoals ik het je ook zou vertellen bij een kop koffie.

Dit bericht bekijken op Instagram

Shit, m'n jasje zit te strak… Drie weken vakantie had ik. Drie weken waarin ik niet werkte. Nou ja, amper werkte. Want ik hield wel mijn mailboxen bij en neusde op social media, ik ben gewoon te nieuwsgierig. Een ding is zeker: die drie weken waren een fantastische beslissing. Ik voelde dat ik deze rust nodig had om weer door te kunnen. Denk aan een rups in een cocon. M'n jasje zat te strak, maar tegelijkertijd was het zo lekker comfortabel, zacht en vertrouwd. Tijdens de hele coronaperiode heb ik gelukkig genoeg werk gehad, waar ik intens dankbaar voor ben. Ik voelde aan alles dat ik meer wilde, kon en mocht gaan doen. En toen kwam het universum in actie. Als eerste besloot ik op de valreep mee te doen aan de cursus Worthit van @celinecharlotte en haar @c.academy_. Al op dag 1 had ik de smaak te pakken en verdiende ik een deel van mijn investering terug. In de tussentijd was ik in gesprek met Jessie van @businessblogschool. We hebben in 2019 samengewerkt en zijn sindsdien contact blijven houden. Dankzij een mailing van Jessie ontdekte ik haar 12-wekenprogramma "Denken op papier" en ik wist: dit moet ik gaan doen! In 12 weken ga ik orde op zaken stellen in mijn contentcreatie, schrijfflow en het verhaal dat ik naar buiten breng. Nog beter schijven, nog meer mensen inspireren en nog meer te gekke klanten aantrekken. Zin in! Als je me een paar maanden geleden had gevraagd of ik deze stappen nu zou zetten, had ik je volmondig "Nee!" geantwoord. Wat is er dan nu veranderd? Ik was toen nog te druk met IN mijn bedrijf werken. Nu is het tijd om weer AAN mijn bedrijf te werken, zodat m'n jasje weer lekker gaat zitten! Nog iedere dag ben ik zo blij met mijn keuze om te gaan ondernemen en ik geniet van alle ontwikkelingen die het met zich mee brengt. Het is heus niet altijd rozengeur en maneschijn, maar dat is het nergens, dus waarom zou je daar überhaupt naar streven? Wat het wel is, is een enorm gevoel van vrijheid, een energie die me steeds weer nieuwe mensen, inspiratie en ontwikkelingen brengt en intens geluk! Als ik daarvoor dan af en toe van jasje moet wisselen, doe ik dat met alle liefde! ♥ Wat is jouw laatste investering?

Een bericht gedeeld door Bregje ▪️Teksttovenaar (@bregjeboer) op

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Lekker cliché, maar oh zo waar: Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen. Echt. Wat jou uniek maakt, is dat jij een one of a kind mix bent van kennis, expertise, ervaring, inzichten, karakter en nog veel meer. Maak daar gebruik van en laat jezelf zien zoals je bent. Je zult merken dat je daarmee klanten aantrekt die perfect bij je passen en waarmee je fijn kunt samenwerken. En dat is precies wat we willen, toch?

Ben jij online net zo als je offline bent? Of heb je online een bepaald beeld van jezelf gecreëerd?

Deel deze blog

Meer van de blog

November shoot Bregje

DIGITAAL OF OP PAPIER: ZO PLAN IK!

Als creatieveling is structuur niet een van mijn kernkwaliteiten. Gelukkig heb ik in de loop der tijd wel een routine ontwikkeld die perfect werkt voor

Er is niks mis met nee zeggen bregjeboer.nl

Er is niks mis met nee zeggen

Er was een tijd, nog niet zo heel lang geleden, waarin ik op iedere opdracht JA zei. Mijn gedachte daarachter was heel simpel: er komt

past je aanbod nog bij jou Tekstschrijver voor horeca ondernemers bregjeboer.nl Maastricht Limburg

Past je aanbod nog bij jou?

“Breg, het voelt gewoon niet helemaal oké, maar ik weet niet wát dan precies niet goed voelt.” “Heel herkenbaar, het voelt zeker alsof je met

Schrijf je in voor Sprankelend Schrijfnieuws!

Meld je aan en ontvang regelmatig inspirerende mails vol sprankelende schrijftips, ideeën en verhalen!

Marketing door
×

Hoi!

Heb je een vraag en vind je het antwoord niet op mijn website? Tik op m'n foto en app me!

Ik ben het beste bereikbaar op maandag, woensdag en donderdag

Oh ja, zet even je naam onder je appje, dan weet ik wie je bent!

Tot snel!

× Even appen?