“Ik vind het zo leuk, je bent precies zoals ik je ook online ken!”
Deze opmerking hoor ik regelmatig, wanneer ik mensen die ik al langer online ken in het echt ontmoet. Gelukkig maar! Want dit betekent dat ik online en offline dezelfde persoon ben. Hoe zorg je dat je online en offline identiteit met elkaar overeenkomen?
Wat is het verschil tussen online en offline identiteit?
De laatste jaren is het “ideale plaatje” op social media steeds meer aan het wankelen gebracht. De opgepoetste, gefotoshopte beelden spreken niet tot de verbeelding en maken mensen onzeker. Ik ben zelf ook groot voorstander van echtheid op social media. Zo poseer ik op het Instagramaccount van mijn persoonlijke blog gerust in mijn badpak, zonder make-up of met onderkinnen. Zo zie ik er in het echte, offline leven ook weleens uit, dus waarom niet. Ik ben ook eerlijk over de ups and downs van het ondernemerschap, het dagelijkse leven en nog veel meer.
Offline ben ik ook open over die onderwerpen. Ik vind het belangrijk om een reëel beeld te schetsen. Er is niets zo vervelend als online een enorme klik hebben en dan offline een heel ander beeld krijgen. Het doet me denken aan een date die ik lang geleden had via Relatieplanet. We mailden een tijdje en hadden een enorme klik. Het was echt gezellig en we besloten om af te spreken. Het werkelijke plaatje was toch anders, zowel qua uiterlijk als qua persoonlijkheid. Ik wist niet hoe snel ik een einde aan de date moest maken, toen bleek dat de raakvlakken als sneeuw voor de zon verdwenen. Jammer, want je steekt er allebei tijd en energie in.
Hoe match je jouw online en offline uitstraling?
Jezelf laten zien op social media en je website kan heel spannend zijn. Als je bijvoorbeeld best introvert bent en graag op de achtergrond blijft, kan het een behoorlijke drempel vormen. Wanneer je als ondernemer regelmatig persoonlijk contact hebt met je klanten, is het toch handig om jezelf te laten zien. Je hoeft dan echt niet meteen in je badpak op de foto, wees gerust. Maar je kunt wel meer over jezelf, je drijfveren en missie en je bedrijf vertellen. Door dit te doen op een manier waarop je het fijn vindt én waarop je het zou doen als je een kop koffie zou drinken met de ander, match je jouw online en offline uitstraling met elkaar. Het is even zoeken, omdat je zult ontdekken wat je wel en niet wilt delen. Hoe je jezelf wilt laten zien. Kies je alleen voor foto’s of maak je ook filmpjes en stories? In hoeverre laat je jouw privéleven zien op je zakelijke account. Alles is goed, zolang het voor jou goed voelt. Ik kan je wel vertellen dat een persoonlijk tintje altijd tot meer interactie en betrokkenheid leidt, dan wanneer je alleen maar je product of dienst promoot.
Schrijf zoals je praat
Tijdens een gesprek met mijn coach vroeg ze mij om mijn ‘over mij-pagina‘ voor te lezen. Halverwege de eerste alinea struikelde ik al over mijn woorden. Ze zei: “Als jij over je eigen woorden struikelt, betekent dat niet veel goeds. Deze zinnen zijn helemaal niet geschreven zoals ik jou ken!” En verrek, ze had gelijk. Ik had de tekst geschreven zoals ik dacht dat het hoorde, zoals ik dacht dat het aansloeg. Inmiddels heb ik hem helemaal aangepast en is het echt helemaal mijn verhaal. Dat voelt een stuk beter!
Schrijf je teksten dus zoals je ze ook tegen een ander zou vertellen. Wel met een kanttekening: zorg dat ze foutloos zijn en lekker leesbaar. Gebruik leestekens en witregels, zodat je niet een grote lap tekst op de ander afvuurt. Een voorbeeld is onderstaande post. Ik vertel over de struggles die ik heb als ondernemer, op een manier zoals ik het je ook zou vertellen bij een kop koffie. Een voorbeeld is onderstaande post. Ik vertel over de struggles die ik heb als ondernemer, op een manier zoals ik het je ook zou vertellen bij een kop koffie.
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Bregje ▪️Teksttovenaar (@bregjeboer) op
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen
Lekker cliché, maar oh zo waar: Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen. Echt. Wat jou uniek maakt, is dat jij een one of a kind mix bent van kennis, expertise, ervaring, inzichten, karakter en nog veel meer. Maak daar gebruik van en laat jezelf zien zoals je bent. Je zult merken dat je daarmee klanten aantrekt die perfect bij je passen en waarmee je fijn kunt samenwerken. En dat is precies wat we willen, toch?
Ben jij online net zo als je offline bent? Of heb je online een bepaald beeld van jezelf gecreëerd?