Gastblog

Gastblog Renate Bruinenberg: 10 blogtips voor de horeca

10 blogtips voor de horeca Van idee naar tekst Bregje Boer teksttovenaar bregjeboer.nl

“Waar moeten wij als horecabedrijven nou over bloggen? Wat is bloggen voor horecabedrijven precies?” Een voorbeeld van enkele vragen die ik, als tekstschrijver, regelmatig voorbij hoor komen van horecaondernemers. Veel horecabedrijven hebben wel een website, een Facebook of Instagram pagina, maar bloggen doen ze (nog) niet. Zonde! Ik geef je 10 blogtips voor de horeca waar je direct mee aan de slag kunt!


In deze blog geef ik 10 blogtips, die ieder horecabedrijf kan gebruiken in een zakelijke blog. Even kort door de bocht: bloggen is in feite niets meer dan het verhaal van jouw bedrijf vertellen! Het verhaal dat jouw gasten waarschijnlijk enorm aanspreekt.
Door regelmatig een blog te delen, waarin je het verhaal van jouw bedrijf vertelt, zullen klanten en gasten zich met jouw bedrijf gaan identificeren. Daarnaast maak je het persoonlijk, door een ‘kijkje in de keuken’ te geven. Wat voor jou als ondernemer zo gewoon is, kan voor een klant heel interessant zijn om te zien! Het regelmatig plaatsen van blogs is bovendien heel goed voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Door de blogs ook nog te delen op social media, creëer je bovendien een groot bereik!

Denk aan:

  • Hoe gaat een inkoopproces?
  • Met welke leveranciers werk je samen?
  • Hoe komen jullie aan de gerechten?
  • Wie werken er bij jullie?
  • Wat is het verhaal van het bedrijf?

Dit zijn zomaar enkele onderwerpen die je zo kunt gebruiken om jouw bedrijf te onderscheiden! Hieronder kun je 10 tips lezen met onderwerpen die jij als horecaondernemer kunt gebruiken!

1. Wat is het verhaal van jullie bedrijf?

Het lijkt voor jullie als ondernemer heel gewoon, hoe het bedrijf tot stand is gekomen, maar dat is het vaak niet! De gasten vinden het leuk om te weten hoe het bedrijf, waar ze zo graag komen, is ontstaan. Is het bijvoorbeeld een familiebedrijf, is het pand waar jullie in ondernemen heel oud of juist geheel nieuw? Door het verhaal van jouw bedrijf te vertellen, maak je het persoonlijk!

2. Wat is de herkomst van de producten waar jullie mee werken?

De gasten die in jouw horecabedrijf komen, vinden het waarschijnlijk heel interessant om te weten waar het eten op hun bord vandaan komt. Wellicht heb je specifieke bedrijven die producten leveren of komt die ene worst speciaal uit Spanje?

3. Vertel over de activiteiten binnen jouw bedrijf

Komen er wijnproeverijen aan, wellicht een karaokeavond of thema-avonden? Maak een blog waarin je vertelt welke activiteiten op de kalender staan.

4. Schrijf een verslag over de activiteiten

Is die karaokeavond of de wijnproeverij een groot succes geweest? Maak gedurende de avond foto’s en schrijf er een blog over! Laat zien hoe gezellig het was en schrijf er een blog over, voorzien van mooie foto’s.

Het recept voor een smakelijke tekst Bregje Boer Teksttovenaar bregjeboer.nl

5. Deel menutips

Vertel over mooie combinaties van gerechten uit jullie menu. Welke wijn past bijvoorbeeld goed bij dat ene hoofdgerecht waar jouw restaurant om bekend staat? Wellicht bieden jullie in bepaalde seizoenen specifieke biersoorten aan? Deel deze tips in een blog en maak klanten enthousiast om ze te komen proeven 😊.

6. Maak bijvoorbeeld 1x per maand een foodblog

In een wekelijkse of maandelijkse foodblog laat je zien hoe een bepaald gerecht gemaakt wordt. Maak foto’s (of film het!) en omschrijf hoe die geweldige pasta van begin tot eind gemaakt wordt. Door (letterlijk) een kijkje in de keuken te geven, neem je de gasten mee in jullie wereld. Wanneer je dit met regelmaat deelt, zul je merken dat mensen de blogs actiever gaan volgen!

7. Plaats regelmatig een blog waarin een personeelslid centraal staat

De mensen die achter de bar, in de bediening of in de keuken werken, zijn een groot deel van het visitekaartje van jouw horecabedrijf. Door bijvoorbeeld maandelijks een blog te wijden aan een personeelslid, leren de gasten de medewerkers beter kennen.

8. Hoe werkt het inkoopproces?

Komen er meerdere keren per week bedrijven die producten leveren? Of, ga jij als kleine horecaondernemer zelf op pad om alles in te kopen? Dit proces is bij ieder horecabedrijf anders. Door een blog te wijden aan het inkoopproces, deel je specifieke ‘inside-information’ die de gasten graag lezen.

9. Deel iedere week of maand ‘een dag uit’ blog

Horecabedrijven maken dagelijks nieuwe dingen mee. Zoveel verschillende mensen en zoveel verschillende wensen! Neem de gasten mee door een dag uit jouw bedrijf te delen. Hoe begint de dag? Welke processen komen er gedurende de dag kijken? Welke dingen gaan fout en welke hoogtepunten komen er voorbij?

10. Wees authentiek en ontwikkel je eigen stijl

De laatste tip is niet zozeer een onderwerp, maar wel een heel belangrijk onderdeel van een zakelijke blog. Zorg dat de blogs in dezelfde stijl geschreven worden, ontwikkel je eigen stijl en opbouw en zorg dat de gasten gaan herkennen dat het een blog van jouw bedrijf is.
Vind je het nog steeds lastig om te gaan bloggen voor jouw horecabedrijf? Een tekstschrijver kan je hier zeker bij ondersteunen! Door het zakelijk bloggen geheel uit te besteden, kun jij je, als ondernemer, bezig houden met het runnen van je bedrijf. Toch liever zelf aan de slag? Laat je reeds geschreven blogs redigeren door een tekstschrijver. Zo weet je zeker dat jouw blog online gaat zonder spel- en opbouwfouten, voorzien van de juiste lay-out.

Deze gastblog is geschreven door Renate Bruinenberg, tekstschrijver bij Van Idee Naar Tekst. Vanuit Den Haag schrijft ze wervende teksten voor websites, nieuwsbrieven, social media en nog veel meer.

2 gedachten over “Gastblog Renate Bruinenberg: 10 blogtips voor de horeca

  1. Hi!

    Leuke blog zeg! Erg leuke tips en aanwijzingen waar je echt iets mee kan. Erg lang op zoek geweest naar een blogsite waar je dit soort tips kon vinden en nu is het eindelijk raak! Leuke blog! Heel erg bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *